Feia uns dies que havia arribat
la primavera. Com a mínim, això és el que marcava el calendari. Com cada tarda
i després de fer les darreres gestions del dia, em vaig connectar al meu
facebook. Res, estic una estona molt curta tafanejant i veient el que diu una
gent d’una altra gent. Fa molt de temps que el meu seguiment d’aquesta xarxa es
va reduint de forma pausada, però constant. En pocs anys vaig quedar saturada
de tanta xafarderia i continguts buits.
Darrere dels vidres de la sala
queia molta aigua, plovia des de feia hores. El cel gris semblava caure com
plom a sobre del paisatge. Només obrir el facebook vaig veure que hi havia
moltes coses relacionades amb la vida del nostre poble, Vallromanes. Sempre
acostumaven a penjar continguts les mateixes persones i en el mateix sentit.
Tot el fenomen del coronavirus quedava
allà exposat de mil i una maneres. Des de petites accions a suspensions o
ajornament d’actes. Entre totes elles, una em va cridar l’atenció. Una de les regidores del govern municipal
havia penjat un vídeo de la gent que col·laborava en la confecció de
mascaretes, bates i gorres. La gravació era curta, i amb certa mandra li vaig
donar al play.
Era un recull d’imatges fixes,
fotografies, del material que havien confeccionat, i de moltes de les persones
que havien tallat, muntat i cosit les diferents peces. Totes les persones
apareixien amb màscara i alguna fins i tot amb gorra. La gran part n’estaven
situades a casa seva o a dins d’espais de l’ajuntament.
Les imatges eren molt semblants
entre elles, en primer terme es veia la màquina de cosir i els diferents estris
com tisores, llapis, rodets de fil de cosir, i papers amb dibuixos. La màquina
majoritària era la Singer, algunes petites, quasi de joguina, però també hi
havia de ben grosses i maques.
Les protagonistes de les fotos en
gran part eren dones. L’assumpte de cosir encara és, desgraciadament, un
territori aliè a la gran part d’homes. I dic desgraciadament perquè sembla que
les dones en algunes llars estiguin obligades a planxar i cosir tot allò que a
tots els membres de la casa els hi faci falta. Però deixem ara aquest altre
tema de reivindicació i tornem a les imatges. De vegades costava una mica
reconèixer les diferents cares per l’emmascarament sanitari, només es veien els
ulls i els cabells quan no anaven recollits dins de gorres de plàstic.
En la majoria d’imatges la
posició era molt frontal, mirant a càmera i el cos apareixia fins a la cintura
i els elements amb més força eren els ulls i les mans. El color dels ulls anava
des del negre més intens fins als blaus i grisos molt clars. Tot un ventall
d’intensitats.
Darrere de totes les persones i
com si fos un escenari feia acte de presència el decorat. La gran part eren
habitacions que ja semblaven destinades tasques com aquestes o molt semblants,
la sala de cosir i planxar. Però també hi havia petits tallers improvisats en
garatges, passadissos, menjadors i fins i tot algun dormitori. En aquest poble
hi ha moltes cases, vull dir llars unifamiliars, amb una quantitat de metres
quadrats molt superior a la d’un pis convencional a una gran ciutat. Ben és
cert que també hi apareixia alguna foto d’espais més limitats que pertanyen als
pocs blocs de pisos amb què compta Vallromanes. Les fotos estaven realitzades
amb els mòbils dels mateixos voluntaris, “selfies” ben enfocats i amb la llum
necessària per obtenir una bona imatge.
Quan el vídeo ja estava a punt
d’esgotar el seu recorregut una imatge em va deixar glaçat. Hi havia una noia
amb la seva màscara, la seva màquina de cosir, tot semblava molt similar a la
resta d’imatges, però la sala on estava situada era el meu petit taller de
pintura que tinc a la planta baixa. No entenia res. Vaig pensar a l’instant que
era una sala similar d’una casa semblant i que no podia ser la meva. La imatge
només durava uns segons i vaig tornar endarrere la gravació. Allà tornava a
aparèixer la foto. Vaig detenir la imatge. Al fons de la noia es veia una paret
blanca, un tros d’una porta de vidre, i a l’esquerra d’ella es veia un tros de
fusta amb alguna cosa a sobre. Semblava un cavallet de pintura, però ho era?
Vaig examinar detingudament la taula. Jo no tenia una taula així, encara sort.
Un respir. Un respir que se’m va tallar de cop quan vaig veure a la dreta de la
imatge el pot de ceràmica amb els meus pinzells. Com podia ser?
D’un salt vaig baixar al meu
taller. Tot estava com sempre, amb el mateix caos de quadres per terra, la
prestatgeria plena d’andròmines i el cavallet amb el quadre que estava
realitzant des de feia setmanes. Allà no semblava que s’hagués mogut ni una
mosca. Vaig agafar el pot de pinzells d’una volada i vaig pujar escales amunt fent
salts com una cabra. Amb el pot a la mà, el vaig comparar amb el de la
pantalla. Era el mateix. El mateix pot i els mateixos pinzells. No podia ser
casualitat. El potet aquell el vaig comprar a Praga fa més de trenta anys i
contenia exactament els mateixos pinzells. Vaig comparar mides, colors, formes,
res, eren els mateixos.
Vaig mirar ara fixament la part
esquerra de la imatge. Es veia una fusta i un perfil blanc. Hi havia una taca
blava al peu d’aquest petit rectangle blanc. No entenia que era allò, es veia
de perfil i només un tros. Vaig tornar a baixar, ara ja amb poca velocitat. El
meu cervell intentava buscar alguna raó a la coincidència.
Vaig entrar a la sala. El quadre
que estava situat al cavallet i que portava potser massa temps sense acabar
tenia un ampli ventall de colors, però tots eren càlids, taronges, vermells,
ocres, grocs, cap aproximació al blau. Vaig respirar una mica. Em vaig situar
en el mateix punt des d’on semblava haver estat posat la càmera del
mòbil. Tot era com la imatge del maleït vídeo. Vaig agafar el cavallet i el
vaig posar aproximadament en la posició que recordava de la pantalla. Quan vaig
girar el bastidor va estar a punt de caure a terra. Una taca d’un blau intens
apareixia de forma inequívoca al costat esquerre del quadre. No entenia que
feia allà aquella taca, i blava. Jo no havia fet servir aquell blau per res des
de feia mesos. Vaig tornar a pujar, estava absolutament desconcertat.
Vaig examinar aquella imatge
trenta cops, no hi havia cap més indici comú, però semblava clar que era el meu
taller. L’anàlisi de la noia no em va servir de gaire. Era una dona jove, d’uns
quaranta anys, amb el cabell ros, ni grassa ni prima, portava un anell d’una
pedra blava a la mà esquerra i vestia un jersei blanc elegant, però no l’identificava
amb ningú del poble. Vaig pensar amb altra gent del meu entorn i tampoc
coincidia amb aquella imatge. Era una noia bonica, sens dubte.
Després d’alguns intents fallits
vaig fer una captura de pantalla. Vaig ampliar la imatge, per veure si podia
veure alguna cosa més. Al cap de pocs minuts vaig veure que hi havia un
calendari de sobretaula mig amagat entre les peces de roba. Vaig quedar parat
quan vaig veure que a la part superior del cartró marcava març de l’any 2027.
No m’hi cabia al cap. Quina mena de broma era aquella. Espantat, vaig mirar
aleshores el fons que quedava darrere d’ella. A la porta de vidre es veia
alguna cosa reflectida. Es veia el quadre pel davant. Era la meva pintura, però
el quadre estava acabat. Tota la superfície blanca que encara no havia pintat
jo, estava allà plena amb la resta de paisatge que volia incorporar. No era una
imatge nítida, però no hi havia dubte que era el meu quadre de Cadaqués.
No entenia què estava passant. No
tenia cap sentit que fos una broma perquè ningú m’havia ni tan sols dit que aquella
publicació existia al facebook. Va ser una casualitat el fet que jo ensopegués
amb ella. Eren les nou del vespre. Amb certa angoixa vaig anar a la cuina a
buscar el mòbil que s’estava carregant. Vaig trucar al meu amic Pep. Com sempre va trigar
una eternitat en respondre, però a la fi ho va fer. Li vaig demanar de forma
taxativa que mirés aquesta publicació del facebook. Em va demanar un moment.
Sentia tota mena de sorolls per l’auricular del telèfon. Amb veu de poc
entusiasme em va dir que ja l’havia vist i quin dubte tenia. Li vaig dir que
mirés la darrera fotografia del reportatge. De sobte em diu: - la de la senyora
de la brusa verda?, mig cabrejat li vaig dir que la del final, la següent. Al
cap de pocs instants em va contestar que la darrera imatge era la senyora de la
brusa verda. Vaig arrancar el mòbil del seu cable i vaig anar corrent com un
llamp a la sala. Merda, la bateria s’havia esgotat. Tot s’esgota carai. No
trobava el maleït carregador per enlloc. Sentia la veu del Pep a l’altra banda
de la línia dient coses, però no l’escoltava. Al final el vaig trobar entre els
llibres. Vaig connectar l’ordinador i vaig restaurar la pàgina. La pàgina de
facebook marcava l’inici del reportatge. El vaig passar amb velocitat fins al
final. M’estava posant molt nerviós, la senyora de la brusa verda semblava
tancar ara la gravació. Li vaig dir al Pep que ara li trucava, vaig penjar.
Vaig estar quinze minuts intentant trobar aquella foto. Semblava no haver
existit mai. Estava esgotat.
Han passat dies. He comentat amb
alguna gent el reportatge aquest de la fabricació de mascaretes, però ningú ha
fet menció del detall que hi havia una
casa semblant a la meva, o que hi havia noia amb un jersei blanc, res. Cap
comentari. Vaig mirar aquella entrada del facebook mil vegades. No ho vaig
tornar a veure mai més.
Ara espero l’any 2027 amb angoixa
i vertigen. Desitjo que aquella dona entri a la meva vida i que estigui fent
màscares al meu taller compartint l’espai. Intento trobar aquell rostre al
llarg dels dies, però de moment no he tingut sort. De moment, estic intentant
acabar el quadre seguint el que vaig creure veure reflectit en aquell vidre de
la porta de la meva sala. El temps ara passa infinitament lent. Només hi ha un detall inquietant, l'any 2027 encara estarem fent màscares.
Molt xulo ginesta ( en minúscula). Tanmateix sembla que tot en aquella imatge és efímer...el jersei ha passat de blanc a gris.
ResponEliminaBen observat. Corregit. Gràcies
Elimina